fredag 26 mars 2021

Glad Påsk!

Då var det dags för påsklov nästa vecka. Vi hoppas vi får ett härligt vårväder och kan njuta av några dagars ledighet. Kom ihåg att det tisdagen den 6/4 efter påsklovet är studiedag

Idag hade vi bedömningsuppgift på den svenska grammatiken och veckan efter lovet börjar vi med återberättande texter. 

På SOn har vi nu gått igenom alla fem världsreligionerna och det blir bedömningsuppgift på fredag den 9/4. Under arbetets gång har vi gjort en del uppgifter där eleverna har reflekterat och resonerat kring hur religionen påverkar en människas liv. De har många goda tankar som har gett oss många intressanta diskussioner. 

På engelskan har vi börjat arbeta med boken Mr Stink. Till varje fredag ska man läsa och sedan diskuterar vi det lästa i skolan och svarar på frågor till texten. Om man har svårt att komma ihåg vad man läst är det viktigt att läsa mer än en gång. Det är även bra om man kan läsa texten högt för någon där hemma och sedan berätta och sammanfatta det man läst.

På NOn arbetar vi färdigt med reningsprocessen i reningsverken, sedan är det dags att repetera till bedömningsuppgiften som kommer vara v. 15.

Vi fortsätter att repetera inför de Nationella prov som vi börjar genomföra efter påsklovet. De Nationella proven blev inställda, men Skolverket har skickat ut prov som är valfria att genomföra under vårterminen och som är upplagda precis som Nationella prov. 

En del elever har haft frågor om varför vi ska göra Nationella prov när de har kompisar på andra skolor som inte kommer att göra dem. Vi förklarar att det är frivilligt för skolor och lärare att välja att genomföra dessa och att vi har valt att göra proven av flera anledningar. För det första är de Nationella proven ett utmärkt kvitto på att vår undervisning har hållit den kvalitet som krävs för att klara proven. Vi får också möjlighet att säkerställa att de bedömningar av elevernas kunskaper som vi gjorde i höstas när vi satte betyg, överensstämmer med de krav som Skolverket ställer på kunskaper för elever i årskurs 6. Det kan vi göra genom att jämföra terminsbetyget i höstas med provbetyget på de Nationella proven. 

Ur elevernas perspektiv är vi övertygade om att det är en viktig erfarenhet att ha med sig i sin fortsatta skolgång. De kommer ju att göra Nationella prov i årskurs 9 och sedan på gymnasiet och det är lättare att förbereda sig på dessa när man har en uppfattning om hur proven går till och hur uppgifterna brukar se ut. Vi tror alltså inte att det är en fördel att välja "the easy way out" och helt hoppa över att göra proven. 

Eftersom proven inte är obligatoriska har vi större frihet att bestämma när de ska genomföras och vi sprider ut delproven i svenska (4 st) och engelska (3 st) över v. 14-18. Därefter tar vi oss an 4 st delprov i matematik.

Vi önskar er en härlig påsk!

Johanna och Malin